Wiele osób uważa, że na naukę języka nigdy nie jest za późno. Inni są natomiast zwolennikami zasady, że na naukę nigdy nie jest za wcześnie. Bez względu na to, do której grupy należymy, jedno pozostaje niezmienne. W dzisiejszym świecie znajomość języków obcych przydaje się nie tylko w życiu zawodowym, ale też prywatnym. Właśnie z tego powodu wielu rodziców zwraca uwagę na to, aby ich pociechy od pierwszych lat życia miały kontakt nie tylko z angielskim, ale i hiszpańskim, a nawet bardziej egzotycznymi językami.
Dawno minęły już czasy, kiedy nauka ograniczała się wyłącznie do szkolnej ławki. Nieograniczone możliwości podróżowania, powszechny dostęp do zagranicznych seriali, filmów albo piosenek, ale przede wszystkim fascynacja innymi kulturami sprawiają, że dla wielu osób nauka języków obcych staje się nie tylko pasją, ale wręcz sposobem na życie. Warto zatem w tym miejscu zadać sobie fundamentalne pytanie – jak uczyć dzieci języków obcych? Co zrobić, by nauka była dla nich prawdziwą przygodą? Sprawdź kilka naszych pomysłów.
W jaki sposób dzieci uczą się języków?
Musimy wiedzieć, że dzieci mogą uczyć się języków na dwa sposoby – symultaniczny oraz następczy. Pierwszy z nich polega na jednoczesnym przyswajaniu języka obcego wraz z ojczystym. To powszechne zjawisko szczególnie w przypadku, kiedy w domu rodzinnym używa się dwóch języków (na przykład, kiedy rodzice pochodzą z dwóch różnych krajów). Warunkiem bilingwizmu – czyli dwujęzyczności – jest wprowadzenie nauki drugiego języka, zanim dziecko ukończy 3. rok życia. W takim przypadku przyswaja ono język nieświadomie, uczy się go naturalnie w taki sam sposób, jak uczy się języka ojczystego.
Pamiętajmy o tym, że na początku nie znamy przecież zasad gramatycznych, czy reguł jakie rządzą danym językiem. Jako dzieci uczymy się języka spontanicznie, mając z nim ciągły kontakt, powtarzając i zanurzając się w języku. Drugi sposób (następczy) polega na nauce języka obcego w momencie, kiedy dziecko opanuje już język ojczysty. Najczęściej ma to miejsce w przedszkolu albo w szkole podstawowej, bowiem to wtedy rozpoczynają się obowiązkowe zajęcia z angielskiego. Wówczas dziecko uczy się w sposób zdecydowanie bardziej świadomy – przyswaja nowe słówka, reguły gramatyczne, uczy się wymowy, czy skutecznej komunikacji. Kluczowe jest tutaj to, aby zajęcia przebiegały w miłej atmosferze, z wykorzystaniem interesujących metod i pomocy dydaktycznych. Nauka języka powinna być dla ucznia przygodą i zachęcać do samodzielnego zgłębiania wiedzy, czy kultury danego kraju.
Kiedy dziecko powinno rozpocząć naukę języka obcego?
Bardzo trudno jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, kiedy dziecko powinno zacząć uczyć się języków obcych. Jeszcze kilka (może kilkanaście) lat temu pierwszy kontakt z językiem obcym maluchy miały w przedszkolu albo w szkole podstawowej. Obecnie coraz więcej rodziców pragnie, by nauka rozpoczęła się jak najwcześniej. Wynika to w dużej mierze z rosnącej świadomośc tego, jak ważna jest ich znajomość. Druga sprawa związana jest z tym, że współczesne pokolenie młodych rodziców to osoby, które miały nieograniczoną możliwość podróżowania i nauki.
Część rodziców dba o to, aby ich pociecha miała kontakt z językiem jeszcze przed narodzinami, w łonie matki. Ma w tym pomóc mówienie w obcym języku, jak również słuchanie muzyki czy oglądanie filmów. Jak już zostało wcześniej podkreślone, rozpoczęcie nauki przed ukończeniem 3 lata sprawi, że dziecko znacznie łatwiej będzie przyswajać wiedzę oraz – co bardzo istotne – uda mu się opanować akcent. Wiele dzieci rozpoczyna naukę w przedszkolu, a następnie kontynuuje ją w szkole. Wówczas przyswaja wiedzę w sposób bardziej świadomy, poznaje reguły danego języka i najważniejsze zasady.
Im wcześniej dziecko zacznie naukę, tym lepiej. Bez względu na wszystko bardzo ważne jest to, aby nauka była dopasowana do jego potrzeb oraz umiejętności. Przyswajanie języka obcego powinno być przygodą, przyjemnie się kojarzyć i zachęcać do tego, aby samodzielnie zgłębiać obce kultury.
Gdybyśmy chcieli odpowiedzieć na pytanie, kiedy dziecko powinno rozpocząć naukę języka, to warto, aby stało się to przed ukończeniem przez nie 7. roku życia. Dlaczego? Wówczas dzieci lepiej opanują akcent oraz intonację, dzięki czemu istnieje szansa, że w przyszłości będą brzmieć jak rodzimi użytkownicy. Może się to okazać niezwykle ważne, kiedy chcemy, aby nasze dziecko opanowało język tonalny (na przykład mandaryński albo wietnamski). Trzeba podkreślić, że cieszą się one współcześnie coraz większym powodzeniem.
Jak uczyć dzieci języków obcych? Czym jest immersja językowa?
Zastanawiając się nad tym, jak uczyć dzieci języków, na początku warto wiedzieć, czym jest immersja językowa, bowiem wspomniane pojęcie często jest przywoływane jako przykład niezwykle skutecznej metody.
Immersja językowa, czyli zanurzenie się w języku, to metoda nauki polegająca na totalnym otaczaniu się przy każdej okazji tym językiem, którego się uczymy. Jej celem jest między innymi to, aby jak najwierniej odtworzyć środowisko naturalnej komunikacji. Taka metoda może być sporą frajdą, ponieważ osoby uczące mogą zachowywać się tak, jakby znajdowały się w obcym kraju. Bardzo ważne będzie tutaj aktywne korzystanie z języka, czyli używanie go we wszystkich możliwych sytuacjach. Ponadto, osoby pragnące “zanurzyć” się w języku, oglądają filmy, seriale, słuchają piosenek, jak też czytają książki w języku, którego się uczą. Pozwala to również poznać wiele odmian języka – nie tylko te wzorcowy (podręcznikowy), ale i bardziej potoczny.
Dla dzieci takie zanurzenie w języku może być wspaniałą przygodą. Oglądanie bajek czy słuchanie piosenek po angielsku czy hiszpańsku nie tylko pozwoli osłuchać się z językiem, ale jest też formą zabawy. Starsze dzieci mogą na przykład prowadzić pamiętnik w języku obcym i zapisywać w nim pojedyncze zdania lub nawet słówka.
Bardzo ważna jest też systematyczność. Nauka języka obcego (szczególnie na początkowych etapach) nie musi oznaczać długich godzin spędzonych nad książką do gramatyki. Czasami wystarczy 5-10 minut każdego dnia, by dziecko wyrobiło w sobie nawyk regularnej nauki, który będzie bardzo ważny także podczas nauki innych umiejętności.