Dla uczniów chcemy tego, co najlepiej wspiera ich rozwój.
Ocena kształtująca pozwala nam towarzyszyć uczniowi w procesie uczenia się. Dzięki dostępnym w tej formie (d)oceniania narzędziom zauważamy postęp, potrafimy też wskazać dalsze kroki działania.
Nie tylko my nauczyciele, ale także rówieśnicy i sam uczeń.
Ograniczając oceny cyfrowe do ocen semestralnych i rocznych nie tracimy- zyskujemy!
Ocena cyfrowa nie dostarcza nam bowiem pełnej informacji o tym, co już uczeń potrafi, a z czym ma jeszcze problem. Pomyślmy , co zyskujemy, wiedząc, że nasze dziecko otrzymało ocenę dobrą? Jedynie to, że coś już umie, a czegoś jeszcze nie. Nic poza tym.
Jasne reguły gry: konkretnie sprecyzowane oczekiwania na każdej lekcji i podczas przygotowań do prac zaliczeniowych.
Dostarcza wiadomości o tym:
- co już jest sukcesem,
- co jeszcze można zrobić- dzięki konkretnym wskazówkom nad czym i jak jeszcze można popracować,
- jaki jest plan działania- zostaje on ustalony wspólnie z uczniem.
Informacja zwrotna może być udzielona przez:
- nauczyciela: ustnie i pisemnie,
- rówieśnika;
- może być samooceną.
Dzięki wypracowanym wskazówkom, stałym punktom, notatkom ucznia, obserwowanie postępów, sukcesów i zauważanie słabszych stron wymagających zaopiekowania staje się łatwe i przejrzyste zarówno dla ucznia, nauczyciela jak i rodzica.
Ocenianie kształtujące w Finovej daje nam nie tylko obserwowanie wzrostu umiejętności, ale też pozwala na docenienie samego siebie. To z kolei znacząco wspiera budowanie poczucia własnej wartości, pokazuje skuteczność włożonej w naukę pracy.